motor rijden in de regen of op nat wegdek

Hier kun je terecht met je technische vragen, problemen ( met je motor natuurlijk ), enz..

motor rijden in de regen of op nat wegdek

Berichtdoor koekejo » ma 08 jun 2009, 21:43

zondag jl meegereden met de mannen tijdens het redbone treffen welliswaar in de regen, en tot de constatie gekomen dat voor sommigen bij natte weersomsandigheden er heel wat "anders" gereden word dan bij droge toestanden!

wat is nu het probleem mijn inziens:
1é:
Zorger voor dat jezelf en je duo absoluut geen kou moet lijden en dit door oftewel "waterdichte textiel kledij à la gore-tex" aan te trekken of trek een regenpak aan al dan niet 1 of 2 delig.
zorg er ook voor dat je handen en voeten droog en warm blijven , want als deze kou beginnen krijgen zal de rest van je lichaam ook vlug volgen en daardoor gaat veel energie en daaraan gekoppeld concentratie verloren.

2é:
pas uw rijstijl aan; ge moet nu niet gaan doen of dat ge op een ijspiste aan het rijden bent maar rij uw verder uw " lijnen", snij vooral uw bochten niet af sla een straat niet in zonder achter en naast u te kijken. Denk niet dat ge veel vlugger gaat gaan schuiven want uw banden kunnen veel meer aan dan ge denkt. Er is één dingndat ge niet moet gaan doen en dat is bruut op het gas gaan.( hé jeroen, 'k heb het wel gezien ) zorg er ook voor dat je tijdens het nemen van een bocht " tractie" houd dwz dat je steeds het gas open houd, de ketting/cardan steeds onder spanning staat, anders gaat je moto in de bocht " vallen" en jij eracher

een gouden tip: MAAK DAT GE ONTSPANNEN OP UW MOTO ZIT maw stop regelmatig en drink iets warms, en ge gaat zien dat rijden in de regen/ op een nat wegdek bijna even plezant is als rijden in het droge

ja en u weet ik wat er gaat komen ( ja dezen met z'n KTM das ne halve zot) maar ' k peis dat uw voorzitter mij hier overschot van gelijk gaat geven.

allé 't is maar mijn meinig hé, 'k heb da enkel geconstateerd.
( k leer ook nog elke keer bij als ik op mijn moto zit.) :tis niks:

Re: motor rijden in de regen of op nat wegdek

Berichtdoor jeroen » ma 22 jun 2009, 18:39

nagel op de kop :!:
Ontspannen, blijven ver kijken en geen bruuske maneuvers is de boodschap. Gas erop is best leuk als je't onder knie hebt ;) Je kan eigenlijk best eens testen hoeveel grip je banden hebben in de regen door te remmen met je voorrem. Dat durft iedereen en je zult vaststellen dat je behoorlijk kort kan remmen op nat wegdek. Welnu, dat is minstens ook de grip die je hebt bij het nemen van een bocht :!:
Dus: geen paniek als't regent, het grootste probleem van regenrijden is je eigen hersenen die denken dat ze bij het nemen van de 1e bocht tegen dek zullen gaan.

Groeten

Keer terug naar En rijden er moto's