Moto GP / beentjes zwaaien

Hier kun je terecht met je technische vragen, problemen ( met je motor natuurlijk ), enz..

Moto GP / beentjes zwaaien

Berichtdoor stefke » zo 19 sep 2010, 13:58

Hallo gasten,

nu was ik net naar de Moto GP aan het kijken, daar is me al een tijdje iets opgevallen.
Het is namelijk zo, wanneer ze bvb een linker bocht induiken, dan steken ze eerst efkes hun linker been gestrekt naar voren uit, om daarna dat been weer in te trekken en vervolgens plat door die linker bocht te gaan. Het is iets dat pas de laaste 2 jaar, denk ik, gebruikt wordt door iedere piloot, maar niet in iedere bocht.
Het lijkt een beetje op de rijstijl vanop een supermotard, met dat verschil dat ze niet al driften door de bocht gaan, en tijdig hun been weer intrekken vóór de bocht. Het zou om een techniek gaan die Rossi voor het eerst probeerde.

Nu vraag ik mij af wat het voordeel is om dat been efkes naar voor te gooien.
Ik zou denken dat het te maken heeft met de motor die op dat moment zwaar aan het remmen is, en de neiging heeft om rechtdoor te rijden, en dat ze met dat been mss de motor gemakelijker naar beneden krijgen.

Als iemand het juste antwoord weet, of nog andere theorieën heeft, gooi het dan maar op het forum. :shock:

Stefke
Bijlagen
Rossi Been 2.jpg
Rossi Been 2.jpg (44.42 KiB) 1328 keer bekeken

Re: Moto GP / beentjes zwaaien

Berichtdoor koekejo » zo 19 sep 2010, 18:23

ik heb gehoord dat dit met de stabiliteit zou te maken hebben!
maar let er eens op rossi doet het ondertussen al niet meer! :tis niks:

Berichtdoor stefke » zo 19 sep 2010, 18:36

Alles wat ze doen heeft natuurlijk met stabiliteit te maken. Maar welke theorie zit er achter?

stefke

Beheerder

Berichtdoor Admin » zo 03 okt 2010, 17:59

Mannekes,
Als wij met de moto op baan gaan, rij ik meestal achter G.C., en zie hem ook regelmatig met z'n been zwaaien. Ik heb hem over bovenstaand onderwerp aangesproken : heeft niets met stabiliteit te maken maar met kramp in z'n kuit en/of pijn in z'n knie. Dus zoek het niet ver :lol: :idea: :mrgreen:

Keer terug naar En rijden er moto's